خانه امام علی

خانه امام علی

خانه امام علی
 

امام علی علیه السلام در اواخر عمر شریفشان به مدّت چهار سال و چند ماه حکومت کرده‌اند و مرکز حکومت ایشان نیز در کوفه بوده است و به یقین در خانه‌ای سکونت داشته‌اند، تردیدی نیست ولی این که محل سکونت ایشان در کجای کوفه بوده، بیرون یا درون دار الاماره، اطلاع دقیقی در دست نیست؛ چون به هر حال این احتمال وجود دارد، که محل فعلی در مجاورت کاخ دار الاماره کوفه، خانه آن حضرت باشد و نیز با توجّه به شهرت این محل به عنوان خانه امام، ما نیز آن را رد نمی‌کنیم. ولی تقسیمات درون این خانه قطعاً با روحیات ایشان سازگاری ندارد و ساخته و پرداخته ذهن کسانی است که در سال‌های آخر حکومت صدام آن را بازسازی کرده اند.

خانه امام علی
خانه امام علی
به عنوان مثال اختصاص مکانی به عنوان مکتب الحسنین (علیهما السلام) در این خانه، فاقد هرگونه توجیه عقلایی است. اعتقاد متقن شیعی ما این است که آن دو بزرگوار امام بوده‌اند و علم لدنّی داشته‌اند و نیازی به تعلّم و فراگیری نداشته‌اند. 
علاوه بر این در زمان حاکمیت پدرشان در کوفه یعنی بین 58 تا 63 سالگی از عمر آن حضرت، این دو بزرگوار نیز مردانی 30 ـ 40 ساله و دارای شخصیّت و زندگی مستقل بوده‌اند و داشتن چنین مکتبی در خانه پدرشان برای آن دو بزرگوار قابل توجیه نیست. برخی کوشیده‌اند، با ترجمه کلمه مکتب به معنی محل تدریس یا دفتر کار، مشکل را حل کنند اما قابل پذیرش نیست؛ زیرا چگونه اتاقی به این کوچکی محل اجتماع شاگردان یا ارباب رجوع به درون خانه شخصی امام چگونه قابل توجیه است؟ 

* نمازهایی که برای قسمت‌های مختلف این خانه ابداع کرده‌اند، هیچ‌گونه وجه شرعی ندارد 

از این‌ها گذشته، نمازهایی که برای قسمت‌های مختلف این خانه تشریع و ابداع کرده‌اند، مثل نماز مکتب الحسنین یا نماز چاه امیرالمؤمنین یا نماز مغتسل امیرالمؤمنین یا نماز اتاق حضرت زینب و ام‌البنین فاقد وجاهت و ریشه درست و مستند بوده و موجب وهن شیعه است؛ مگر آن که به زائران تفهیم شود، در این فرصت‌ها، نمازهای مأثوری از قبیل نماز هدیه به امام علیه السلام یا نماز حاجت یا نمازهای اداء و قضای یومیه به جا آورند. 
از نمازهای ساختگی هم که بگذریم؛ روزانه چندین هزار نفر زائر وارد عراق می‌شوند و جمع زیادی از مردم عراق هم هر روز به این محل می‌آیند و همگی مقیدند از این خانه بازدید کنند. یعنی؛ از راهروهای تنگ آن عبور و در هر یک از این اتاق‌های تنگ نماز بگزارند و همین موجب اختلاط زن و مرد می‌شود که امری ناپسند است.
موافقین ۴ ||| مخالفین ۱
نمايش ادامه مطلب
برچسب ها : ,

نظرات کاربران

(توسط : زهرا صالحی) (تاريخ : ۲۵ شهریور ۹۵، ۲۱:۱۱)
زهرا صالحی
عالی بود
خواهش می کنم

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نويسندگان