تل زینبیه

تل زینبیه

tila Zainabia3 تل زینبیه کجای کربلاستتل زینبیه مکانی مشرف به قتل‌گاه امام حسین (ع) است. در واقعه کربلا حضرت زینب (س) از بالای آن، حال برادرش را به هنگام جنگ نظاره می‌کرد. این مکان، در غرب حرم امام حسین(ع) قرار دارد و زیارتگاه شیعیان است. سایت آسمونی در این مقاله مطالب بسیار مفیدی در مورد تل زینبیه برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

تل زینبیه چیست ؟

تل زینبیه از جمله مکان های زیارتی کربلا می باشد که همواره مورد احترام شیعیان حسینی بوده است. تل زینبیه در اصل تل خاکی مابین قتلگاه و خیمه گاه کاروان امام حسین (ع) بوده است. که در واقعه کربلا در روز عاشورا حضرت زینب سلام الله علیها بر آن که مقداری برآمده از سطح زمین بوده می ایستاده و اوضاع نبرد برادرش حسین علیه السلام را نظاره می کرده است. سرانجام از فراز همین تپه خاک بوده که لحظه سر بریدن برادر را شاهد بوده است.

تل زینبیه یعنی چه ؟

تل به معنای تپه ای از خاک و ریگ می باشد که از زمین هموار مرتفع تر می باشد .

تل زینبیه کجاست ؟

تل زینبیه در کربلا از نظر موقعیت مکانی در سمت جنوب غربی حرم امام حسین علیه السلام واقع شده است . در حال حاضر تل زینبیه به صورت یک بنای مسجد مانند ساخته شده است که زائران کربلای معلی می توانند در این مکان مقدس به عبادت و نماز نیز بپردازند.

این بنا تقریبا ۵ متر نسبت به کف صحن حرم مطهر امام حسین علیه السلام بالاتر هست که با چندین پله می توان به آن وارد شد. تل زینبیه در فاصله ای تقریبا ۳۵ متری تا مقتل و قتلگاه امام حسین علیه السلام فاصله دارد.

tila Zainabia1 تل زینبیه کجای کربلاستآخرین تجدید بنای تل زینبیه

در اواخر سال ۱۳۹۸ هجری قمری برای آخرین بار تجدید بنای این مکان انجام شده است.

نیم ضریح داخل تل زینبیه را هنرمندان عزیز استان آذربایجان‌شرقی و در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز ساخته اند . تا عرض ارادتی باشد به ساحت مقدس حضرت زینب سلام الله علیها واقعا کسی نمی تواند درک کند بر بلندای این تل خاک چه کشیده است.

در «تاریخ طبری ج ۵ ص ۴۵۲ » و « ارشاد مفید ج ۲ ص ۱۱۲ » مفید نقل شده است :

حضرت زینب سلام الله علیها که دیگر مبارزه برادر را نمی بیند ، با دیدن تجمع حلقه وار دشمن در گوشه ای از میدان ، به شتاب خود را به بلندای تپه مشرف بر قتلگاه می رساند و در حال آمدن به تل این سخن از او شنیده می شود : ای کاش آسمان بر زمین فرود می آمد .

این تپه که به تل زینبیه مشهور شده است باید به محل ایستادن عمربن سعد نزدیک بوده باشد زیرا حضرت زینب علیها السلام هنگامی که بر تل می آید و منظره دلخراش شهادت برادر را می بیند بی درنگ به عمربن سعد می گوید : ابا عبدالله را می کشند و تو تنها نگاه می کنی ؟

حضرت زینب سلام الله علیها پس از اینکه دید عمربن سعد به گفته ی او توجه نکرده ،  رو به لشکر کوفه کرده و فریاد می زند : وای بر شما ! آیا در میان شما مسلمانی نیست . ولی کسی پاسخش را نمیدهد.

در حال حاضر، بنایی به نام تل زینبیه در سمت جنوب غربی حرم امام حسین (ع) واقع شده است که به طور تقریبی پنج متر از کف صحن حرم بالاتر است و حدود ۳۵ متر تا مقتل و قتل‌گاه فاصله دارد. این مکان را به صورت اتاقی ساخته‌اند که با چند پله به آن راه است و گنبدی از کاشی آبی بر آن استوار است. تجدید بنای تل زینبیه در این اواخر حدود سال ۱۳۹۸ قمری انجام شد.

tila Zainabia2 تل زینبیه کجای کربلاست


موافقین ۲ ||| مخالفین ۰
نمايش ادامه مطلب
برچسب ها : ,

نظرات کاربران

(توسط : سر گر می) (تاريخ : ۲۸ دی ۹۵، ۱۸:۵۲)
سر گر می
عالیییییییییی خیلی خووووووب
ممنونننننننن
(توسط : ❤منتـــظر المهدی۳۱۳❤) (تاريخ : ۱۳ دی ۹۵، ۰۶:۱۹)
❤منتـــظر المهدی۳۱۳❤
بسیار عالی بود متشکرم ازتون ، دنبال شدید ..
ممنون 

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نويسندگان